Whistleblowing

Al fine di contrastare e prevenire la corruzione, la cattiva amministrazione e, più in generale, le violazioni di legge, la società Medac Srl in ottemperanza alle disposizioni di cui al D.Lgs. del 10 marzo 2023 n. 24 recante “Attuazione della direttiva (UE) 2019/1937 del Parlamento europeo e del Consiglio, del 23 ottobre 2019, riguardante la protezione delle persone che segnalano violazioni del diritto dell’Unione e recante disposizioni riguardanti la protezione delle persone che segnalano violazioni delle disposizioni normative nazionali“, nonché delle indicazioni fornite dall’ANAC, ha predisposto appositi canali interni per consentire agli stakeholders di segnalare, in modo sicuro e riservato, comportamenti, atti od omissioni che possano integrare violazioni di normative interne o esterne alla Società.

Chi può segnalare?

Sono legittimate a segnalare le persone che operano nel contesto lavorativo della Società, in qualità di:

  • lavoratori subordinati;
  • lavoratori autonomi;
  • collaboratori, liberi professionisti e i consulenti;
  • stagisti e tirocinanti, retribuiti e non retribuiti;
  • azionisti e le persone con funzioni di amministrazione, direzione, controllo, vigilanza o rappresentanza, anche qualora tali funzioni siano esercitate in via di mero fatto.

La segnalazione può essere effettuata:

  • quando il rapporto giuridico è in corso;
  • durante il periodo di prova, se le informazioni sono state acquisite durante il processo di selezione o in altre fasi precontrattuali;
  • quando il rapporto giuridico non è ancora iniziato, se le informazioni sulle violazioni sono state acquisite durante il processo di selezione o in altre fasi precontrattuali;
  • successivamente allo scioglimento del rapporto giuridico, se le informazioni sulle violazioni sono state acquisite prima dello scioglimento del rapporto stesso (pensionati).

Sono ammesse segnalazioni anonime?

Le segnalazioni anonime sono ammesse se sufficientemente circostanziate e sono trattate alla stregua di quelle “nominative”. In tal caso, le misure di protezione per le ritorsioni saranno applicabili solo se la persona segnalante viene successivamente identificata.

Cosa si può segnalare?

La segnalazione può avere ad oggetto due tipi di violazioni, come di seguito riassunto:

Cosa NON si può segnalare?

  • Le notizie palesemente prive di fondamento, le informazioni che sono già totalmente di dominio pubblico, nonché di informazioni acquisite solo sola base di indiscrezioni o vociferazioni scarsamente attendibili (cd. “voci di corridoio” o “sentito dire”).
  • Le contestazioni, rivendicazioni o richieste legate a un interesse di carattere personale della persona segnalante  o  della persona che  ha  sporto  una  denuncia  all’autorità  giudiziaria  o contabile che attengono esclusivamente ai propri rapporti individuali di lavoro o di impiego pubblico, ovvero inerenti ai  propri  rapporti di lavoro  o  di  impiego  pubblico  con  le  figure  gerarchicamente sovraordinate. Sono quindi, escluse, ad esempio, le segnalazioni riguardanti vertenze di lavoro e fasi precontenziose, discriminazioni tra colleghi, conflitti interpersonali tra la persona segnalante e un altro lavoratore o con i superiori gerarchici, segnalazioni relative a trattamenti di dati effettuati nel contesto del rapporto individuale di lavoro in assenza di lesioni dell’interesse pubblico o dell’integrità dell’amministrazione pubblica o dell’ente privato;
  • Violazioni già disciplinate in via obbligatoria dagli atti dell’Unione europea o nazionali indicati nella parte II dell’allegato al decreto ovvero da quelli nazionali che costituiscono attuazione degli atti dell’Unione europea indicati nella parte II dell’allegato alla direttiva (UE) 2019/1937, seppur non indicati nella parte II dell’allegato al decreto (sono escluse ad esempio le segnalazioni regolate dal Decreto legislativo 1° settembre 1993, n. 385 “Testo unico delle leggi in materia bancaria e creditizia”.  e dal Decreto legislativo 24 febbraio 1998, n. 58.  – Testo unico delle disposizioni in materia di intermediazione finanziaria);
  • Violazioni in materia di sicurezza nazionale, nonché di appalti relativi ad aspetti di difesa o di sicurezza nazionale, a meno che tali aspetti rientrino nel diritto derivato pertinente dell’Unione europea.
  • Problematiche relative a beni e servizi forniti dalla Società (es. reclami).

Quali informazioni deve contenere la segnalazione?

Le segnalazioni devono essere più possibile circostanziate, includendo tutti gli elementi utili all’organo gestorio per effettuare le verifiche e gli accertamenti necessari a valutarne la fondatezza.

A tal fine i segnalanti devono fornire almeno i seguenti elementi:

  • le circostanze di tempo e di luogo in cui si è verificato il fatto oggetto della segnalazione;
  • la descrizione del fatto con indicazione delle circostanze conosciute (di modo, di tempo e di luogo);
  • le generalità o altri elementi che consentano di identificare il soggetto cui attribuire i fatti segnalati (cd segnalato).
  • A meno che la segnalazione non sia anonima, le generalità del soggetto che effettua la segnalazione, con indicazione della posizione o funzione svolta nell’ambito dell’azienda;
  • l’insussistenza di eventuali interessi privati collegati alla segnalazione e la propria buona fede;
  • ogni informazione o prova (allegando i relativi documenti) che possa fornire un utile riscontro circa la sussistenza di quanto segnalato, in particolare anche l’indicazione di eventuali altri soggetti che possono riferire sui fatti oggetto di segnalazione;
  • Ove la segnalazione non sia anonima, i dati identificativi del segnalante (nome, cognome, qualifica, etc.). Come meglio si dirà, questi ultimi sono assistiti da specifiche misure di sicurezza tecniche ed organizzative volte a garantire l’assoluta riservatezza sull’identità del segnalante.

Ove la segnalazione sia inviata in forma scritta tramite il Portale Whistleblowing, il segnalante sarà guidato nel fornire questi elementi dai quesiti previsti dal modulo di segnalazione.

In ogni caso, ove la segnalazione non sia adeguatamente circostanziata, l’Organo gestorio può chiedere elementi integrativi al segnalante tramite il Portale Whistleblowing o anche di persona, ove il segnalante abbia richiesto un incontro diretto.

Le segnalazioni non devono contenere dati personali eccedenti, bensì solo i dati necessari per dimostrare la fondatezza della denuncia. Di norma, quindi non andranno inseriti dati particolari, né dati personali idonei a rivelare lo stato di salute o giudiziari.

Come si può segnalare?

Il segnalante ha la possibilità di effettuare una Segnalazione, scritta o orale, utilizzando i canali interni di seguito riportati:

La società Medac Srl ha implementato una Piattaforma informatica che consente l’invio di segnalazioni sia in forma scritta attraverso la compilazione di un questionario, che in forma orale, attraverso l’utilizzo di una casella vocale.

Il Portale chiederà al segnalante se intende o meno rivelare la propria identità. In ogni caso il segnalante potrà fornire le proprie generalità anche in un secondo momento, anche attraverso il sistema di messagistica previsto dal Portale.

Nel momento dell’invio della segnalazione il Portale rilascerà al segnalante un codice identificativo univoco (ticket). Questo numero, conosciuto solamente dal segnalante, non potrà essere recuperato in alcun modo in caso di smarrimento. Il ticket servirà al segnalante per accedere, sempre tramite il Portale, alla propria segnalazione al fine di: monitorarne lo stato di avanzamento; inserire ulteriori elementi per circostanziare la segnalazione; fornire le proprie generalità; rispondere ad eventuali domande di approfondimento. 

Tramite un incontro diretto: La richiesta va rivolta al seguente indirizzo organogestoriomedac@gmail.com  al fine di garantire la tutela della riservatezza e della sicurezza delle comunicazioni, in tale occasione il segnalante è invitato a NON fornire elementi di dettaglio sulla segnalazione (circostanze fattuali, nome del segnalato e/o dei testimoni etc.) ma soltanto a concordare i termini dell’incontro.

Chi può fornire assistenza al segnalante?

Il segnalante può decidere di rivolgersi ad un soggetto in cui ripone la propria fiducia che, operando in qualità di “Facilitatore” ai sensi della normativa in esame, riceve analoga tutela del segnalante.

Come si può consultare una segnalazione inviata e conoscerne l’esito?

Al momento dell’invio della segnalazione tramite il Portale Whistleblowing, il segnalante riceverà un codice che potrà utilizzare per accedere, sempre tramite il Portale, alla propria segnalazione al fine di: monitorarne lo stato di avanzamento; inserire ulteriori elementi per circostanziare la segnalazione; fornire le proprie generalità; rispondere ad eventuali domande di approfondimento. 

In ogni caso, l’Organo gestorio:

  • rilascia al segnalante un avviso di ricevimento entro 7 giorni dalla data di ricezione della segnalazione:
  • fornisce riscontro tempestivo alle eventuali richieste inoltrate dal segnalante attraverso i canali di segnalazione (sistema di messaggistica implementato sulla piattaforma)
  • fornisce riscontro alla segnalazione entro tre mesi dalla data di avviso di ricevimento o, in mancanza di tale avviso, dalla scadenza del termine di sette giorni dalla presentazione della segnalazione.

Chi gestisce la segnalazione?

L’Organo gestorio è costituito da un ufficio dedicato composto dalle seguenti risorse: SG (risorsa interna) ed RSPP (consulente esterno).

L’Organo gestorio, in qualità di Destinatario della Segnalazione:

  • è autonomo e indipendente;
  • garantisce un giudizio equo e imparziale sulla segnalazione ricevuta;
  • rispetta gli obblighi di riservatezza, specie sull’identità del segnalante, del segnalato e degli altri soggetti coinvolti (facilitatore, familiari, colleghi di lavoro, testimoni, etc.);
  • gestisce la segnalazione (valuta l’ammissibilità e svolge l’istruttoria sui fatti o sulle condotte segnalate);
  • gestisce le interlocuzioni con il segnalante (avvisi di ricevimento e chiusura della segnalazione e scambi di informazioni);
  • comunica l’esito al segnalante (dando conto delle misure previste o adottate o da adottare per dare seguito alla segnalazione e dei motivi della scelta effettuata).
  • Assicura adeguata pubblicità alla presente procedura e sugli altri canali (canale esterno, divulgazione pubblica, denuncia) previsti dal D. lgs 24/2023 con particolare riguardo ai presupposti per accedervi ai soggetti competenti e alle procedure.

Qualora la segnalazione sia presentata ad un soggetto diverso da quello individuato e autorizzato dall’amministrazione o ente quest’ultimo procederà a trasmetterla, entro sette giorni dal suo ricevimento, al soggetto competente, dando contestuale notizia della trasmissione alla persona segnalante.

Quali sono le tutele per il segnalante?

Il sistema di protezione previsto dal d.lgs. n. 24/2023 si articola sui seguenti tipi di tutela:

  1. la tutela della riservatezza del segnalante, del facilitatore, della persona coinvolta e delle persone menzionate nella segnalazione;
  2. la tutela da eventuali misure ritorsive adottate dall’ente in ragione della segnalazione, divulgazione pubblica o denuncia effettuata e le condizioni per la sua applicazione;
  3. le limitazioni della responsabilità rispetto alla rivelazione e alla diffusione di alcune categorie di informazioni che operano al ricorrere di determinate condizioni;
  4. la previsione di misure di sostegno da parte di enti del Terzo settore inseriti in un apposito elenco pubblicato da ANAC.

Tali misure sono estese, oltre al segnalante, ai seguenti soggetti:

Le rinunce e le transazioni, integrali o parziali, che hanno per oggetto i diritti e le tutele previsti dal decreto non sono valide, salvo che siano effettuate nelle sedi protette di cui all’ art. 2113, co.4, del codice civile.

Come è tutelata la riservatezza del segnalante?

La Società garantisce la riservatezza dell’identità del Segnalante a partire dalla fase di ricezione della segnalazione, nel rispetto delle previsioni di legge. A tal fine i dati personali identificativi del segnalante sono conservati in modo da essere visibili esclusivamente all’organo preposto alla gestione della segnalazione. La società adotta tutte le garanzie e le misure tecniche ed organizzative previste dalla legge al fine di tutelare la riservatezza dell’identità del segnalante, in modo che la stessa non sia rivelata a terzi senza l’espresso consenso di quest’ultimo, salvo il caso di segnalazioni in mala fede o diffamatorie. Tra queste misure è incluso l’oscuramento dei dati personali, specie quelli relativi al segnalante ma anche degli altri soggetti la cui identità, in base al d.lgs. 24/2023, deve rimanere riservata (il facilitatore, il segnalato, le altre persone menzionate nella segnalazione), qualora, per ragioni istruttorie, anche altri soggetti debbano essere messi a conoscenza del contenuto della segnalazione e/o della documentazione ad essa allegata.

Quando si può rivelare l’identità del segnalante?

In caso di procedimento disciplinare, l’identità del segnalante non può essere rivelata ove la contestazione dell’addebito disciplinare sia fondata su accertamenti distinti e ulteriori rispetto alla segnalazione, anche se conseguenti alla stessa; l’identità del segnalante potrà essere rivelata soltanto laddove:

  • la contestazione sia fondata, in tutto o in parte, sulla segnalazione stessa e la conoscenza dell’identità del segnalante sia assolutamente indispensabile per la difesa dell’incolpato; e
  • vi sia il consenso del segnalante.

In tal caso la Società avrà cura di comunicare, sempre previamente, in forma scritta al segnalante le motivazioni che conducono al disvelamento della sua identità.

In che ipotesi la tutela del segnalante non è garantita?

Nessuna ritorsione o discriminazione, diretta o indiretta, può derivare in capo a chi abbia effettuato una segnalazione in buona fede, a prescindere che la segnalazione si sia poi rivelata fondata o meno.

Sono previste sanzioni nei confronti di chi viola le misure di tutela e riservatezza del segnalante.

La tutela del segnalante non è garantita nel caso di segnalazioni effettuate con dolo o colpa grave o che si dovessero rivelare false, infondate, con contenuto diffamatorio o comunque effettuate al solo scopo di danneggiare la Società, il segnalato o altri soggetti interessati dalla segnalazione. Sono previste sanzioni nei confronti del segnalante, ove si riuscisse a risalire allo stesso nel caso di segnalazioni effettuate con dolo o colpa grave o che si dovessero rivelare false, infondate, con contenuto diffamatorio o comunque effettuate al solo scopo di danneggiare la Società, il segnalato o altri soggetti interessati dalla segnalazione.

La Società potrà, inoltre, intraprendere le opportune iniziative anche in sede giuridica.

Quando e come può essere effettuata una segnalazione ad ANAC

L’Autorità competente per la gestione del canale esterno è ANAC. E’ possibile segnalare all’Autorità ove ricorra una selle seguenti condizioni:

  1. Non è prevista, nell’ambito del contesto lavorativo, l’attivazione obbligatoria del canale di segnalazione interna ovvero questo, anche se obbligatorio, non è attivo o, anche se attivato, non è conforme a quanto previsto dall’articolo 4 del Decreto 24/2023;
  2. La persona segnalante ha già effettuato una segnalazione mediante il canale interno e la stessa non ha avuto seguito;
  3. La persona segnalante ha fondati motivi di ritenere che, se effettuasse una segnalazione interna, alla stessa non sarebbe dato efficace seguito, ovvero che la stessa segnalazione possa determinare il rischio di ritorsione;
  4. La persona segnalante ha fondato motivo di ritenere che la violazione possa costituire un pericolo imminente o palese per il pubblico interesse.

Per ogni ulteriore informazione si rimanda al sito web istituzionale dell’Autorità al seguente link Whistleblowing – www.anticorruzione.it

Per inviare una segnalazione tramite il Portale Whistleblowing, clicca qui https://digitalroom.bdo.it/Medac

Per ulteriori informazioni sulla procedura e sul trattamento dei dati personali, clicca qui.

Per contattare l’organo gestorio e richiedere un incontro diretto organogestoriomedac@gmail.com

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Please download and return them signed for acceptance our General Sales Conditions together with your supply request.

Medac

GENERAL SALES CONDITIONS:

Application and acceptance of the general sale conditions:

The forwarding of an order to the Seller implies the knowledge and the total acceptance without any reserve, by the Purchaser, of the sales conditions below listed. The Purchaser shall not have the right to enforce any clause opposite to these conditions, except the clause accepted by the Seller in writing.

These conditions are applied to all the transactions closed between Medac s.r.l.. and the Purchaser, without the necessity of referring to them or to a specific agreement, at the end of each transaction.

Medac s.r.l. reserves the right to modify, integrate or change these conditions, enclosing such changes to the offers or to any written communication sent to the Purchaser.

Orders (drawing up of the sale contract):

The acceptance of the offer by the Purchaser as well as the order confirmation by Medac s.r.l., made in any way, involves the application of these general sales conditions.

If Medac s.r.l. does not confirm in writing an order only orally negotiated, the issuing of the invoice or the order processed by Medac s.r.l., shall be considered as a confirmation of the order itself.

The orders and/or the modifications of orders placed orally or by phone, must be confirmed in writing by the Purchaser; otherwise, Medac s.r.l. assumes no responsibility about any mistakes or misunderstandings.

The orders placed by the Purchaser directly and the offers made by agents and Medac sellers are intended as “waiting to be approved” by the company itself; if because of any difficulty and/or reason, Medac s.r.l. should not consider convenient to process them, it shall communicate its objections, changes or modifications to the order directly placed by the Purchaser, or to the offer made by sales agents and by other professional figures.

The purchase order confirmed by Medac s.r.l., together with these sales conditions, as well as any document issued by the Seller, concerning the order, are as a whole, a sale contract.

Any subsequent order modification or cancellation, requested by the parties, can be considered to be binding only if they are expressly accepted in writing by both parties.

Prices:

The prices of products refer to the current price list and to the terms of sales in use at the acceptance of the price offer by the Purchaser or at the confirmation of the order by Medac s.r.l. The prices of products are intended for offset print (CMYK); if the Purchaser asks for printing with pantone colours, extra cost shall be calculated on the existing price list. No additional cost is calculated in case of conversion of pantone colour printing in four colours printing.

Medac s.r.l. reserves the right to review the current price list in case of price change of the raw material or in case of any other circumstances determining an increase in the production costs.

Prices are intended for products packed according to the standard of the production sector and based on the transport method agreed. As regards deliveries all over Italy, carriage paid, unless otherwise agreed.

Concerning the International transport Terms Ex works incoterms in force at the time of the contract, intending that any other expenses will be at the Purchaser’s charge.

Payments shall be made according to what agreed upon and not later than the deadline provided by the invoice. The payment shall be made in Euros.

Payments shall be effected directly in favour of Medac s.r.l., under the terms established.

The Purchaser is entitled to make no compensation, deduction or reduction of the amount to be paid.

Late payments:

Delays or irregularities in payments, agreed in case of deferred payments, shall entitle Medac s.r.l. to:

  • stop the delivery, even if such delivery does not refer to the payment in question;
  • change the payment method and/or the discount for the next supplies;
  • ask for the advanced payment or for the issuing of guarantees;

Medac s.r.l. shall also have the right to ask for the immediate payment of any due amount on any basis.

The Purchaser shall fully pay the supplied goods, also in case of objections, exceptions or disputes concerning the supplies, which shall be settled only after receiving the due sums.

Interests for non-payment:

In case of non-payment within the agreed terms, default interests shall be calculated, in accordance to the Legisl.Decree 231/02, without any formal notice.

Reserve of ownership:

It is expressly agreed upon that the delivered goods remain Medac s.r.l.’s property until the full payment has been made. Consequently, in case of partial or non-payment, the Seller reserves the right to ask for the return of delivered goods, wherever they are without any other formality.

The reserve of ownership is extended to the products sold by the Purchaser to third parties and at the price of such sales.

It being understood as well, that the responsibility for the integrity of the goods is transferred to the Purchaser starting from the reception of goods; we specify that the Purchaser takes the responsibility and commitment of custody of the supplied goods.

The above disposal do not affect the possibility of taking legal actions, in order to obtain the payment of price or of any other charges.

Delivery terms:

Products shall be delivered according to the terms agreed and accepted time by time.

The delivery date corresponds to the date of availability at Medac s.r.l. warehouse; this date is reported on the delivery note and the International Consignment Note.

The supply of products is intended as EXW LOADED Incoterms (EXW Incoterms published by the International Chamber of Commerce in their updated version being applied at the time of delivery), either in case it is agreed upon that the delivery or part of it is carried out by the Seller.

Anyway, whatever are the agreed delivery terms by both parties, the risks are transferred to the Purchaser at the latest, by delivery to the first carrier. Therefore, Medac s.r.l. shall prepare the goods in its warehouse on the agreed date, providing in case of international delivery only for the export documents required for the exit of the country of origin. The Purchaser, on its behalf, shall provide for the customs exportation formalities, it shall organize transport and pay any costs for the unloading, handling and custom inspections, customs costs, local taxes and all the additional charges for exportation, taking all risks up to the final destination.

If Medac s.r.l. realizes not to be able to deliver products on the agreed delivery date shall possibly communicate a new expected delivery date.

It being understood that if the delay caused by Medac s.r.l. overcomes a period of six weeks, the Purchaser shall be entitled to cancel the undersigned purchase order request, concerned to the products subject of the deferred delivery, communicating it by a written notice (or by e-mail) sent to Medac s.r.l. 10 days before.

The late payment is not considered as caused by Medac s.r.l., if caused by reasons of force majeure or by the Purchaser’s actions or omissions (for example: failed communication of the necessary instructions concerning the supplying procedure).

In case of late delivery caused by Medac s.r.l., the Purchaser shall be entitled, by previous notice of default in writing to be forwarded to the Seller, to the compensation for the damages really occurred and documented by it, within the maximum limit of 5% of the price of the products late delivered.

The case of fraud or serious fault of the Seller excluded, the payment of the sums referred to the previous paragraph, excludes any further compensation for damages for failed or late delivery.

On the other hand, if the Purchaser is not up to date with payments of the other supplies, the delivery is suspended and Medac s.r.l. shall be entitled to defer deliveries until the Purchaser has fully paid the due sums, and to debit at the same time any cost concerning the storage of the pending goods.

Moreover, if for reasons beyond the control of Medac s.r.l. the Purchaser or the carrier delegated does not provide to take delivery of the produced goods, Medac s.r.l., shall be entitled to put them in storage, debiting the Purchaser any related cost.

Justified delays

Medac s.r.l. shall not be considered responsible for not respecting the contract terms in case such non-fulfilment is caused, directly or indirectly, by:

  • actions or omissions by the Purchaser, such as failed or wrong transmission of the necessary information for the supply of the goods;
  • failure to observe the terms of payment by the Purchaser;
  • lack of some materials being necessary for the fulfilment of the supplying procedure and difficulty in get the supply within the terms;
  • problems concerning production or orders planning;

If one of the above cases occurs, Medac s.r.l. shall communicate it to the Purchaser in writing, mentioning a new expected delivery date.

Force majeure:

The Seller shall be entitled to suspend the fulfilment of its contractual obligations related to the purchase order, without any right by the Purchaser to raise objections, when fulfilment is impossible or extremely onerous due to unpredictable impediment independent from its will, such as: strike, boycott, lock-out, fire, war, revolts, requisitions, breakdown of power supply, delays in the delivery of components or raw material and any external event causing delay or impediment or making the fulfilment of the obligations taken upon by the Seller highly costly.

In case the Seller wants to avail itself of this clause, it shall immediately communicate the occurrence and subsequently the end of these circumstances of force majeure, to the other party.

If the suspension due to force majeure lasts over six weeks, each party shall be entitled to cancel the signed and confirmed purchase order, after previous written notice of 10 days before such cancellation, to be sent to the other party by registered letter with delivery notice.

Technical characteristics and rules: 

 

Medac s.r.l. products comply with the existing Italian legislation and with the technical rules. The offset print is realized externally by a third company (subcontract). 

 

Medac s.r.l. guarantees the performance of its products only and exclusively in relation to the uses and applications set out in the product specifications. 

 

Noncompliance or variations within the limit of 5% from the draft model, concerning paper weight, size, capacity, colour and tone shall be neither reasons for goods refusal nor compromise the 

contract or be the subject of a complaint against Medac s.r.l. In this regard we specify that the Purchaser shall be entitled, if it wishes, to ask for a sample that will only give an idea of the product quality. 

 

In case of products sold on foreign market, the Purchaser takes the responsibility to check any discrepancy between the Italian and European regulations and those of the destination country, releasing Medac s.r.l. from any duty and/or responsibility.

 

Industrial ownership and intellectual and art property rights:

Medac s.r.l. is the only holder of industrial right ownership and the spread or use of this ownership in the context of the sales relationship does not produce any right or claim for it by the Purchaser. The Purchaser binds itself not to carry out any action conflicting with the industrial ownership rights.

The drawings created by Medac s.r.l. continue to be owned by Mecac s.r.l, even if they are partially or fully paid by the Purchaser. The intellectual property of art creations is not transferred with the supplying of products.

Customization of the goods ordered:

The customization of goods shall be carried out according to the information and instructions communicated by the Purchaser. In particular, as regards customized products provided with trademarks, logos, protected images, etc., since now the Purchaser states to be entitled to the full use of them, thus releasing Medac s.r.l. from any responsibility deriving from the possible violation of the protection right guaranteed to them. The Purchaser explicitly releases Medac s.r.l. from any responsibility for damages, which may occur, after the use of the trademark and/or logo, and/or protected images etc. provided by him, to third parties for the production and subsequent use of the products by the Purchaser itself. Consequently, the Purchaser expressly states, since now, to take upon itself any responsibility concerning the use of trademarks and /or logos, and/or protected images etc. applied on its customized products. Since now the Purchaser takes upon itself as well any claim for compensation of damages which may be taken by third parties against Medac s.r.l., also binding itself to compensate the same party for any possible damage resulting from the violation of the protection right guaranteed to the trademarks and/or logos, and/or protected images etc. used by the Purchaser and for which he has authorized Medac to the use. Medac s.r.l. does not take upon itself any responsibility in case of wrong information sent by the Purchaser. The intellectual property and/or industrial ownership of the information and of all the materials sent by the Purchaser for the carrying out of the customization of the ordered goods continue to belong exclusively to the Purchaser.

Complaints:

Any possible complaints concerning packaging, quantity, number or external characteristics of products (apparent defects) shall be communicated to the Seller by certified e-mail, under penalty of expiration, within 7 days from the date of goods receipt. Any complaints for defects which cannot be identified by a diligent control at receipt (hidden defects), shall be communicated to the Seller, under penalty of expiration, by certified e-mail, within 7 days from the date of notice of the defect and in any case not later than 12 months from delivery. However, the Purchaser shall submit the necessary evidence and reasons showing the defects and faults found.

The products being the subject of complaint shall be, by request of Medac s.r.l., immediately sent to the company site, or to any other place requested by Medac s.r.l., at the Purchaser expenses, unless different agreement between the parties, in order to allow Mecac s.r.l. to carry out the necessary controls.

No complaint and/or objection can be raised as regards printing, in case the conversion from four colours printing to pantone colour printing has been agreed.

For technical-production, reasons variations occur between the quantity of products reported in the confirmed order or in the price offer and the finally produced quantity by Medac s.r.l. and reported in the final invoice.

Such variation of higher or lower production amount, within the limit of 5% of the products ordered and specified in the order or in the price offer, shall not be the subject of complaint and/or objection by the Purchaser.

This variation shall be settled by the Purchaser or swift back by Medac s.r.l. upon the issuing of the final invoice.

It is intended that any possible complaints or objections do not entitle the Purchaser to suspend or anyway delay the payment of the products being the subject of complaints, and of other supplies as well.

Guarantee against defects:

Medac s.r.l. guarantees the quality of products as it is explicitly specified in the technical specifications drawn up by the Seller and enclosed to the purchase orders, excluding any other guarantee or responsibility.

Medac s.r.l. commits itself to remedy any defect, quality lack or non-conformity of products caused by it, occurring within 12 months from the delivery of products, when these non-conformities are timely communicated according to what provided by the clause “complaints”:

Medac s.r.l. shall replace the products resulting to be faulty. The products replaced within guarantee shall be subjected as well to the same period of guarantee of six months starting from the replacement date.

In case of a request of a sample, the cancellation of the order can be requested only in case the non-conformity with the sample is remarkable, in this regard refer to the clause of the technical characteristics.

In any case, the Purchaser shall not be entitled to enforce its guarantee rights against Medac s.r.l., if the price of products has not been paid under the terms and conditions agreed.

The case of fraud or serious fault except, in case of defects, lack of quality or non-conformity of products, Mecac s.r.l. shall be bound solely to the supply of products replacing the faulty ones. It is intended that the above said guarantee (consisting of the obligation of replacing products) includes and replaces the responsibility guarantees provided by the law, and excludes any responsibility of Medac s.r.l., both of a contract and extra contract, however being originated by the supplied products (for example: compensation for damages, failed earning, product recall campaigns, etc.).

In any case, the guarantee is applied only on the products used in conformity with the specifications set out by Medac s.r.l.; any improper use is to be considered forbidden.

The guarantee shall not be valid if the inconvenience or non-conformity depends on improper or unsuitable use of products.

Limitation of responsibilities: 

 

Medac s.r.l. will make any efforts to ensure the delivery of goods within the agreed terms, but in no case, it shall be considered liable for the damages directly or indirectly caused by the late delivery of products or the deferred execution of a contract. 

 

Medac s.r.l. catalogues, price lists or any other promotional material are purely indicative of the types of products and of prices and what reported therein are not binding for Medac s.r.l. Medac s.r.l. does not take any responsibility as regards mistakes or omissions contained in its price lists or in its promotional material.

 

Medac s.r.l. does not assume any responsibility in case of products intended for foreign trade, with respect to their compliance with the regulations of the country in which they are imported and/or placed on the market, responsibility for which is assumed and remains the sole responsibility of the buyer/importer which indemnifies Medac s.r.l. from any burden, duty, expense and/or liability that may arise from the importation and/or marketing of imported products.

 

General provisions:

The samples of the ordered goods and the products technical documentations as well, not related to orders, will be keep for 2 years. Medac s.r.l. will apply its own trademark and logo on the bottom of every product and on the external packaging.

Specific termination clause:

Medac s.r.l. shall be entitled to cancel the sale, according to art. 1456 of the Italian Civil Code, by a communication in writing to be sent to the Purchaser, in case of non-fulfilment of obligations by the latter, on the subject of late payments, industrial ownership rights, intellectual and art property rights.

Competent court and applicable law:

In case of dispute, the Court of Salerno shall be the only competent Court. However, notwithstanding what above said, Medac s.r.l. is entitled to bring the dispute before the competent judge where the Purchaser’s seat is situated.

The sale contract is signed in Italy, and as such, it is submitted to the Italian law on the subject of contracts.

If the Purchaser nationality is other than Italian, these general sales conditions and all the contracts signed by the latter with Medac s.r.l. are intended to be regulated by Vienna Convention signed in 1980, on the Contracts of the International Sales of Goods.

Final provisions:

The non-validity of all or of part of the single provisions in these general sales conditions does not affect the validity of the remaining clauses.

These general sales conditions have been drawn up in Italian and in English language. In case any interpretation doubts should raise, the Italian version shall prevail.

According to articles 1341 and 1342 of the Italian Civil Code, the Purchaser expressly approves the following provisions listed below:

-Orders (drawing up of the sale contract)

-Prices

-Late payments

-Default interests for non-payment

-Ownership reserve

-Delivery terms

-Justified delays

-Force majeure

-Technical characteristics and rules

-Industrial and intellectual ownership and art property rights

-Customization of the goods ordered

-Complaints

-Guarantee for defects

-Limitation of responsibility

-Express termination clause

-Competent court and applicable law

-Final provisions

SIGNED AND STAMPED

FOR ACCEPTANCE

 

 _______________________

 

PRIVACY INFORMATION

1. Data controller and types of processed data

According to Article 13 of the GDPR, the company MEDAC S.r.l. –  Via R. Wenner, 52 – 84131 Salerno ITALY, as data controller of the personal data (hereafter: “Controller”), submits with this form the following information for the use of your personal data.

2. Purposes

Your personal data previously provided and in our possession are collected and used for the following purposes connected and instrumental to MEDAC S.r.l. activity:

Commercial purposes

1. Allow the execution of the obligations subject of the commercial relationship.

Promotional purposes (marketing)

2.  By selecting the appropriate check boxes, you express your consent to the processing of personal data for the following purposes:

Promotional purposes

a.  Promotional purposes, including commercial communication (sending of notices and production planning, news mail) or sending marketing material, direct sales, marketing researches through traditional methods – post or telephone – as well as by automated means – such as e-mail. You can withdraw your consent at any time, even partially, allowing your personal data to be processed, for example, exclusively through traditional methods.

Legal basis of data processing

For the purposes at point II.2 the providing of your data and your consent to the processing are optional, you can give the consent separately for the single processing; following any refusal or any withdrawal of one or more consent, MEDAC SRL will process your data only for the remaining purposing together with the purpose at the point II.1 .

3. Processing procedures and security measures

The personal data are processed with automated tools and are stored on electronic or paper supports.

4. Circulation of data

In the ambit of the same Owner

A. The data may be processed by companies providing services on behalf of MEDAC SRL and by employees of MEDAC SRL who will operate as managers or as processing managers duly appointed by the Controller.

5. Dissemination of data

Non-dissemination of data

Your personal data will not be disseminated indiscriminately.

6. VI. Rights

With regard to the processing of your personal data, the Controller informs you that they are stored for no more than the time strictly required to complete the tasks they are collected and subsequently processed.

As regards your personal data, you may exercise at any time the following rights:

✓ verify their existence and, if so, verify their contents and their origin,

✓ verify their correctness and request their rectification, their integration or their updating, or

✓ request restrictions of their use, if the processing falls under one of the conditions provided for in Article 18 of the GDPR;

✓ request the cancellation of the data being processed in violation of the law, or in the presence of one of the other conditions provided for in Article 17, paragraph 1, subparagraphs a), b), c), e) and f) of the GDPR;

✓ oppose in any case, for legitimate reasons, their processing, or oppose their processing in the presence of the other cases provided for in Article 21, paragraphs 2 and 3 of the GDPR;

✓ withdraw your consent to the processing of the personal data for one or more purposes at any time;

✓ obtain from the Controller a copy of the data undergoing processing in an electronic format which is commonly used, in order to transmit the personal data to another controller and have the personal data transmitted directly from the Controller to another, without hindrance from the Controller, where is technically feasible [right to data portability].

Requests concerning the exercise of the aforementioned rights must be made to the Controller: MEDAC SRL by e-mail, to the following address: privacy@medac.it

In case of missed or partial response from the Controller, you will have the right to appeal to the Data Protection Authority within the time limits and in accordance with what is laid down by the national law.

Medac S.r.l. – Via R. Wenner, 52 – 84131 Salerno – ITALY – info@medac.it – tel +39 089 301 466 – fax +39 089 302 069 – P.IVA 00184660652